به گفته وزرات فرهنگ جمهوری باشقیرستان، دکترین اجتماعی مسلمانان روس سند مهمی است که باید به ابزاری مهم در راستای حفظ منافع جامعه اسلامی روسیه چه در داخل کشور و چه در عرصه بینالمللی مورد استفاده قرار بگیرد.

به گفته وزرات فرهنگ جمهوری باشقیرستان، دکترین­ اجتماعی مسلمانان روس سند مهمی است که باید به ابزاری مهم در راستای حفظ منافع جامعه اسلامی روسیه چه در داخل کشور و چه در عرصه بین‌المللی مورد استفاده قرار بگیرد. در این توافق‌نامه مسایل مربوط به روابط امت مسلمان روس، میهن ­پرست، مناسبات مسلمانان با دولت و نمایندگان سایر ادیان و همچنین نگاه اسلام به هرگونه شرارت اجتماعی تبیین شده است. این سند شامل بخش‌های اخلاق، زندگی سالم و زندگی خانوادگی می‌باشد.

تدوین این آیین‌نامه از سال ۲۰۱۳ و پس از سخنرانی ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در خصوص ضرورت برنامه‌ریزی برای «اجتماعی‌سازی اسلامی» مطرح و سپس آغاز شد. رییس جمهور خاطر نشان کرد که این مفهوم جدید باید جزیی از زندگی سنتی، طرز فکر و نظریه‌های مسلمانان در مقابل ایدیولوژی افراطگرایان باشد. رییس جمهور روسیه از مفتی­های کشور دعوت کرد که در حوزه سرمایه گذاری (ارایه پیشنهادات و اجرای برنامه­ها) به احیای معنویت در جامعه بپردازند.

این سند کاری گروهی است که به سرپرستی ویچیسلاو پالوسین معاون رییس بنیاد حمایت از علوم اسلامی، دینی و آموزش بر مبنای مباحثات و مناظرات با دانشمندان، عالمان دینی و امت اسلامی روسیه تهیه و تدوین شده است.

طلعت حضرت تاج الدین مفتی عالی روسیه و رییس اداره دینی مرکزی مسلمانان روسیه، راویل حضرت عین الدین رییس شورای مفتیان روسیه و رییس اداره دینی مسلمانان فدراسیون روسیه، کامل حضرت سمیع اللین رییس اداره دینی و مفتی جمهوری تاتارستان، اسماعیل حاجی بردی یف رییس اداره دینی مسلمانان کاراچایو-چرکسیا و رییس مرکز هماهنگی مسلمانان قفقاز شمالی زیر این سند را امضاء کردند.

در مراسم امضای سند، رستم مینیخانوف رییس جمهور تاتارستان و مینتیمر شایمی­یف مشاور رییس جمهور حضور داشتند.

دکترین اجتماعی مسلمانان روسیه تمام ابعاد زندگی اجتماعی و مسایلی که پیش روی مسلمانان قرار می­گیرد را بررسی و مطرح کرده است. در این سند موضوع تعاملات مسلمانان با دولت و نگاه اسلام به «جهاد» به طور دقیق تبیین شده است. پس از امضای توافقنامه، دیداری با رهبران دینی مسلمانان روسیه و سایر کشورها از جمله لهستان، امارات متحده عربی و بحرین صورت گرفت.

منبع: اسلام تودی

http://islam-today.ru/socialnaa-doktrina-rossijskih-musulman

کد خبر 2364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =